טיול זוגי - ישי - זלצבורג אוסטריה

סיפור מסע – לגבהים של זלצבורג -במחוז זלצבורגלנד – טבע תרבות ונופש במקום היפה באירופה בטיול בקרוואן
להורדת המסלול בקובץ עם תמונות לחץ כאן

אחת לשנה אנחנו, רחל וצפריר ישי, אורזים את עצמנו עוזבים את הבית בחדרה וטסים למינכן בגרמניה, שם אנחנו לוקחים את קרוואן לחודשיים והופכים אותו ל"בית שלנו בחו"ל" ויוצאים לתור את אירופה, חלק מהזמן אנחנו מדריכים קבוצות קרוואנים של משפחות או זוגות אבל חלק מהזמן אנחנו שומרים לעצמנו ומטיילים, זוג עם קרוואן הבית שלנו בחו"ל, רק שהוא בית על גלגלים.

את היופי של אוסטריה יודע כל מי שטייל באירופה או ראה את הסרטים הרבים שצלמו בה, מדינת זלצבורג באוסטריה (Salzburg) שפירוש השם זה "טירת המלח"  היא אחת מתשע המדינות המרכיבות את אוסטריה. המחוז ממוקם במרכז אוסטריה, סמוך לגבול גרמניה, עיר הבירה של המדינה היא זלצבורג, שהיא גם מחוז בפני עצמו במדינה. זלצבורג מחולקת לחמישה מחוזות (הנקראים בגרמנית Bezirke ובניב המקומי Gaue), ועיר מחוז אחת.

המדינה שופעת טבע עוצמתי, נהר הזלצך, המתחיל בהרי האלפים וזורם לכיוון בוואריה שם הוא מתחבר לנהר אין הזורם בסופו של דבר אל נהר הדנובה, הרי האלפים עם הפסגות המדהימות הנמצאות בדרומה של זלצבורג בהם נמצא הקרחון הגדול ה- גרוסגלוקנר ומפלי קרימל הגבוהים באירופה. מיטב מעיינות המים החמים כמו למשל עיירת הנופש המפורסמת באד הופגאסטיין, ומערות הקרח של וורפן  וכמובן מכרות המלח המפורסמות עם מגלשות העץ והעיר עצמה הבניה על מצוק בעיקול הנהר.

לאחר צאת הסרט "צלילי המוזיקה" שצולם בעיר ובאזורים הסובבים אותה זכתה העיר זלצבורג לפרסום ומבקרים רבים עוד באים לראות את הבית בו צולם הסרט.

היום הראשון של הטיול – מינכן

נקודת ההתחלה של המסע שלנו הוא העיר הגדולה השכנה מגרמניה בירת בוואריה העיר מינכן, לאחר טיסה ישירה מהארץ אנחנו נוחתים בשדה התעופה הגדול של העיר מינכן, משם אנחנו עוברים לעיירה קטנה בשם מארקט שוובן שם נמצא הקרוואן שלנו, ושם אנחנו מתארגנים מזוודים ומצטיידים ויוצאים דרומה מהעיר מינכן, בדרך אנחנו עוצרים בתחת דלק ורוכשים את מדבקת אגרת הכבישים של אוסטריה ויורדים מהדרך הראשית לדרכים הצדדיות ואנחנו נוסעים דרך נופי בוואריה באזורים מישוריים עם אגמים ובתים ציוריים ומתחילים להגיע לשיפולי הרי אלפים ומטפסים למעבר הרים הנקרא אכנפאס, שם חוצים את הגבול לאוסטריה ואנחנו מתחילים לרדת מעט לאורך הזרימה של נהר האכן.

הנסיעה מובילה אותנו לאגם ארוך וצר שנוצר עוד בתקופת הקרחונים ליד עיירה ששמה (כמובן) אכנקירך לחניון הלילה הראשון שלנו. לאחר הגעה לחניון אנחנו מתארגנים ויוצאים לשתיה של בירה בבית בירה מקומי.

היום השני של הטיול – קרימל

את היום הבא אנחנו מתחילים ישר בטבע בנסיעה לאורך האגם ותצפית מדהימה על עמק נהר האין. אחרי קפה הפוך ועוגת גבינה חמה אנחנו ממשיכים ויורדים לעמק וחוצים את נהר האין.

משם לעמק הזילר עד למרגלות האלפים ומתחילים לטפס בכביש מפותל למעבר הרים צר הנקרא מעבר קרימל, אשר צופה על המפלים העצומים הגבוהים ביותר באירופה.

אנחנו יורדים לאט לאט במעבר הרים עד למרכז המבקרים של המפלים הנחשבים לחמישי בגובהם בעולם מפלי קרימל.

אחרי ביקור במרכז המבקרים לחקר המים אנחנו לוקחים מונית פנימה למרגלות המפלים ואחרי השתאות מול העוצמה אנחנו הולכים ברגל דרך שביל ביער חזרה למגרש בחניה לקרוואן.

אחרי ההליכה והטבע מגיע גם הצורך להתפנק ואנחנו נוסעים לפארק מים וספא מקורה מחומם בעיירה בשם מינסטר, עייפים ומרוצים ואחרי מים חמים בזרמים אנחנו חוזרים לקרוואן ונוסעים לחניון הנמצא מעט צפונית לעיירה המפורסמת צל אם זה ואחר התמקמות בחניון אנחנו יושבים לארוחת ערב קלה ומסיימים את היום בנחת.

היום השלישי של הטיול – ודארקסל

את היום הבא אנחנו התחלנו ברגוע שמראש החלטנו שלא ניסע הרבה, ולאחר ארוחת בוקר אל מול אגם קטן עם מזרקה שהחניון ממוקם סביבו אנחנו יוצאים בנסיעה קצרה לעיירה וייסבאך לכניסה לערוץ ה- הוורדרקאסר שזורם בין העיירות סנט מרטין ו- וייסבאך, שם אנחנו יורדים לנחל והולכים בתוך הערוץ בינות למפלים  דרך מעוק וודרקסל ובסיום המעוק חזרה דרך הערוץ לבית קפה שם תופסים קצת שמש עם קפה הפוך ועוגת תפוחי עץ טעימה.

אנחנו ממשיכים מעט צפונה לביקור מערת למפרט שהיא אחת מהמערות המיוחדות בעולם.

המערה היא בין המערות עם מערכת מחילות מהנרחבות ביותר באירופה והיא המערה הגדולה בעולם שלה כניסות מרובות. אנחנו נכנסים לחלק אשר פתוח לביקור והולכים בשביל ובגרמי מדרגות המטפסות לתוך המערה,

אנחנו צופים בתצורות אור המתחלפות על קירות המערה ומגיעים עד לנהר תת קרקעי שזורם בו, אנחנו יוצאים החוצה מהמערה עם הרגשה שהגיע זמן לקצת עיר.

משם נוסעים דרומה למרכז קניות מקסי בעיירה צל אם זה לבזבז קצת כסף.  משם בנסיעה קצרה חוזרים לחניון שישנו בו אתמול ולאחר ארוחת ערב רגועה אנחנו מסיימים את היום.

היום הרביעי של הטיול – קפרון

את היום הבא החלטנו להקדיש לאתר מפורסם של ייצור חשמל שנמצא מעל העיירה קפרון למרגלות הקרחון הגדול "הגרוסגלוקנר", אנחנו נוסעים לעיירה קפרון וממשיכים משם עד למגרש החניה בהרים ששם נגמר הכביש ושממנו עולים באוטובוס לסכרים של קפרון.  משם עליה בשני אוטובוסים ופונוקולור ענק שמכיל את כל נוסעי האוטובוס עד שמגיעים לסכרים העצומים שיוצרים את מאגרי המים לתחנת הכוח הנמצאת בעיירה של קפרון. אנחנו יוצאים לסיור מודרך לאורך האגם עם מדריך נחמד שכולל גם כניסה והליכה בתוך הסכר עצמו, בסיום הסיור אנחנו מתחילים במסע בחזרה של ירידה באוטובוסים ופונוקולור, עד שחוזרים לקרוואן שלנו.

אנחנו ממשיכים בנסיעה חזרה לתחנת הכוח לייצור חשמל בעיירה קפרון ולאחר סיור קצר, עצמאי וחופשי בתחנה כולל תצפית על הטורבינות (איפה השומר בכניסה? זה השאלה שעולה במוחי כמי שזכה להיכנס מספר פעמים לתחנת כוח בישראל אחרי בדיקות מדוקדקות) אנחנו יוצאים למסלול הלכה רגלי קצר במעוק מיוחד בשם זיגמנוד טון שנוצר עוד בעידן הקרח כאשר עמק קפרון היה מכוסה בקרחון עצום וכאשר לאט הוא זז לכיוון העמק הפיל בדרך את מסת הסלעים. כאשר נמס הקרחון הוא השאיר אחריו את עמק גדול שנהר קפרון זורם בו. בעיקול הנהר חורץ את הסלע ויוצר את המעוק שכולל מסלול עם גשרי עץ ומים משפריצים מכל מקום ואף תבליט סלע של מכשפה. אחרי המכשפה והחשמל אנחנו חוזרים לחניון שלנו על שפת האגם ופושים ללילה של מנוחה לקראת הבאות.

היום החמישי של הטיול – גשטיין

אחרי כמה ימים של טבע הגיע הזמן לנופש ואנחנו יוצאים בבוקר אחרי שנפרדנו מהחניון בנסיעה בכביש נופי בין מצוקים לתוך עמק גשטיין שהכניסה עליו נשמרת בטירה גבוהה המתנוססת מעל הדרך שאנחנו משאירים לנו לביקור לסוף היום. אנחנו ממשיכים בין הבתים שרובם פנסיונים או מלונות שנמצאים בעמק שמעלינו הרי האלפים עד לעיירת הספא באד גשטיין, אנחנו מחפשים חניה ומוצאים ממש בין תחנת הרכבל למרחצאות המפורסמות שזכורות לנו מפעמים קודמות שהיינו פה.

אבל היום החלטנו לעלות לגבהים, אנחנו עולים ברכבל הנקרא סטובנר קוגלבאן להר בגובה של 3,450 מטר, בסיום העלייה ברכבל לתחנה העליונה אנחנו יוצאים ל"גג העולם" בנוף עוצר נשימה ומשפחה שיושבת וצופה בנוף מושכת את תשומת ליבי ואני מייד מצלם אותם.

אנחנו יוצאים לטיול רגלי לאורך הפסגה ולאחר הפסקה לאכול משהו על ספסל מול הנוף שהרגליים כמעט באוויר אנחנו הולכים עד לגשר התלוי וחוצים אותו שהוא מתנדנד בגובה של מעל 3,000 מטר – חוויה מיוחדת במינה. בסיום הסיור אנחנו חוזרים לתחנת הרכבל שם בבית הקפה אנחנו עוצרים לצלחת מרק חם מול הנוף ולאחר שהנשימה מסתדרת אנחנו יורדים ברכבל בחזרה לקרוואן בעיירה.

לאחר הירידה אנחנו נוסעים למרכז העיירה למפל שנמצא ממש ליד הכיכר המרכזית ומבינים שעם הצפיפות שיש פה עדיף לחזור ברגל וככה אנחנו עושים מחנים את הקרוואן וחוזרים למרכז שם בדוכן אנחנו קונים מאפה מתוק הדומה לברצל (בייגלה) שעל פי המוכר זה המקום באוסטריה, אני לא יודע אם הוא צודק אבל זה בהחלט טעים.

אנחנו מסיימים את היום בנסיעה לעיירה אלטנמרקט לחניון לילה צנוע אבל נעים בחצר של משפחה נחמדה מאד ושם מסיימים את היום.

היום השישי של הטיול – פלאכו

למחרת לאחר שינה טובה אנחנו קמים ליום חדש ובבוקר נוסעים נסיעה קצרה למרכז העיירה לשוק פתוח שם אנחנו מסתובבים בין הדוכנים של האוכל והמציאות. אנחנו ממשיכים עם הקרוואן בנסיעה קצרה לעיירה מקסימה בשם ווגרין ושם בקצה בעיירה נמצאת תחנת הרכבל הגבוהה בשם גרפנבן אנחנו מחנים לצד ערוץ נחל ועולים ברכבל לפסגה לאזור ספורט פעיל עם מסלול הליכה, אגם קטן, חבלים ותצפיות שם אני חוצה את האגם בתחרות משיכה על רפסודה נגד כמה ילדים מקומיים תחרות שאני מסיים רטוב במים של האגם. אחרי ייבוש וקפה אנחנו יורדים ברכבל ומשם אנחנו נוסעים נסיעה קצרה למרכז של עיירת הנופש המפורסמת פלאכו שם אנחנו מסתובבים ונושמים אוויר של חופש במדרחוב המקסים של מרכז העיירה פלאכו ומסיימים בהליכה לאורך הזרם  ועוברים בגשר העץ. הערב מתחיל לרדת ואנחנו מסיימים את היום בנסיעה לפארק המים והספא המקורה והמחומם אמדה לבילוי של כיף ומנוחה בתוך פארק המים המחומם והמקורה שם אנחנו מנצלים את האוויר המתקרר ליציאה לבריכה חיצונית מחוממת שהאוויר בחוץ קר ויורד קצת גשם, אנחנו מסיימים בכניסה לאזור הספא (החברה המקומיים ערומים כולם) בשארית הכוחות מסיימים בנסיעה קצרה לחניון שישנו בו יום קודם.

היום השביעי של הטיול – הוהנוורפן

בבוקר אנחנו מתחילים לעלות צפונה ושמים פעמינו בנסיעה לאחד ממסלולי ההליכה המפורסמים של האיזור ערוץ ליכטנשטיין. לאחר חניה אנחנו יוצאים להליכה בערוץ ליכטנשטיין שמסתבר לפי השילוט והמראות שהוא לא רק אחד מהערוצים או המעוקים או הנקיקים היפים ביותר באזור הוא גם ערוץ הנחל מהעמוקים ביותר בכל האלפים. במסלול אנחנו הולכים על שבילים, גשרים מאובטחים ומעברים צרים אך בטוחים העוברים מעל, ליד ומתחת לסלעים ולצידי הנחל ומסיימים את המסלול במפל מים מרשים שם אנחנו כמנהג המקום עוצרים להפסקת אוכל ומנוחה מול המפל על שולחנות "קק"ל". משם עושים אחרוה פנה וחוזרים במסלול עכשיו בעיקר בירידה חזרה לקרוואן שלנו.

אנחנו ממשיכים בנסיעה צפונה ועוצרים מול טירת הוהנוורפן הבולטת לה מעל הנוף, שם אנחנו עולים ברכבל לטירה וממהרים להגיע למופע האחרון של ציפורי הטרף של אותו היום, במופע מציגים בזים ועוד ציפורי טרף השייכים לאגודת מאלפי הציפורים של זלצבורג שם אני מצליח לצלם הרבה תמונות אבל בעיקר של שמיים כחולים שקודם עפו שם ציפורים.

אנחנו מצטרפים לסיור מודרך בטירה שעובר בין החדרים השונים וכולל גם את מרתפי העינויים ומגדלי התצפית ואנחנו מצטלמים ממש בקצה המגדל בנקודה הגבוהה ביותר של הטירה.

בסיום הביקור אנחנו עוזבים את הטירה ויורדים ברכבל לקרוואן שלנו אנחנו ממשיכים בנסיעה צפונה להיות קרובים לעיירה אבטנאו לקראת יום הגלישה של מחר.

היום השמיני של הטיול – אבטנאו

בבוקר אנחנו יוצאים במזג אוויר קצת מעורפל ובנסיעה קצרצרה מגיעים למגלשות הרים המהירות של אבטנאו, אנחנו עולים ברכבל למעלה ויושבים בבית הקפה המחומם לשוקו חם ואחר מתפצלים כאשר הפחדנים (אני) חוזרים לרדת ברכבל והאמיצים יורדים במגלשות המהירות ותוך כדי הירידה ההר כולו מתכסה בערפל. כאשר אנחנו עוזבים בנסיעה רואים שהערפל מתחיל להתפוגג ואנחנו שמים פעמינו למסלול רגלי קצר לחילוץ עצמות במפלי גולינג.

אנחנו מגיעים למגרש החניה והולכים בשביל קצר ביער עד למרגלות המפלים ומתחילים לטפס עד לראש המפל שם יש תצפית נפלאה של המעיין הפורץ מהמערה החוצה ויוצר את המפל, אנחנו יורדים חזרה במדרגות העץ המובילים חזרה למרגלות המפל ודרך היער לקרוואן.

משם אנחנו ממשיכים בנסיעה צפונה לעיר זלצבורג ובפאתי העיר נכנסים לביקור רטוב ומשפריץ בטירת "הפתעת המזרקות" הלו היא טירת הלבורן. כאשר נכנסנו יצאנו לסיבוב בגנים לבין המזרקות ישבנו על ספסל משפריץ וניסנו להתחמק משפריצים שהפתיעו אתנו מכל עבר.

סיימנו צוחקים ורטובים ונסענו לחניון הקרוואנים בפאתי העיר זלצבורג משם חשבנו לצאת בתחבורה ציבורית לבילוי בעיר זלצבורג אך העייפות החליטה בסופו של דבר שלא נצא.

היום התשיעי של הטיול – זלצבורג

את היום למחרת הקדשנו כולו לעיר זלצבורג, נסענו עם האוטובוס בבוקר למרכז העיר העתיקה ואחרי שצפינו בעוד גשר עמוס במנעולים של זוגות שקשרו אותם בחתונה כאות לאהבה לנצח (ובטח הצטערו אחרי כמה שנים שלא שמרו מפתח רזרבי), משם נכנסנו לעיר העתיקה לתוך הסמטאות והלכנו נגד הזרם של האנשים ישר עד למעלית שעולה למוזיאון לאומנות מודרנית.

אחרי שעלינו במעלית המהירה והמודרנית הגענו למרפסת תצפית עם נוף מדהים של כל העיר העתיקה הבנויה משני צידי הנהר עם מבנה הכנסייה במרכז ומולנו מתנוססת טירת זלצבורג שעוד נגיע אליה בהמשך היום. אחרי כמה תמונות נכנסנו למוזיאון לאומנות המודרנית הצצנו בכמה תצוגות אחת ענקית המספרת על מעגל של בניית והריסת העולם, ביקור בשירותים המבריקים וחזרה למעלית. ירדנו במהירות לרחוב ויצאנו חזה לאזור המלא אנשים ועם זרם האנשים הגענו למוזיאון המספר על חייו של  מוצרט. נכנסנו למוזיאון זהו מוזיאון בבית שבו בבית שבו נולד הילד הגאון מוצרט שכל צעד שלו באוסטריה וכל מקום שבו לן או ישב הופך למוזיאון, במוזיאון בעזרת תמונות ומכתבים וציורי קיר וריהוט ראינו את סיפור חייו בעיר זלצבורג בה גדל ולמד וגם פרק על חייו בעיר וינה. שבעים מתרבות אך לא לאוכל המשכנו לשוק של העיר העתיקה של זלצבורג, שם נכנסנו למסעדה ואכלנו כמו כולם ארוחה ענקית של שניצל ווינאי עם ציפס ולקינוח עוגת שטרודל תפוחי עץ עם קצפת וקפה הפוך.

לאחר הארוחה המשכנו לאיתנו ללכת לאורך רחובות העיר עד ופונוקולור שעולה לטירה של זלצבורג. עשרות אנשים עומדים בתור כולל קבוצות רבות של גמלאים ושל יפנים אך אנחנו ניצלנו בזכות כרטיס הזלצבורגלנד שלנו שהעביר אותנו לתור של ה- VIP כך שמייד נכנסנו לפונוקולור לנסיעה צפופה לטירה, שהגענו טיפסנו לטירה ונכנסנו לחדרים שם נמצאים מבחר מוזיאונים, הסתתנו במוסיאון הבובות והריהוט, התמונות ועלי הנשק  ובסיום החלטנו לוותר על ופונוקולור וירדנו לאט לאט בירידה התלולה חזרה לעיר. עדיין היה קצת אור אז הסתובבנו בין הרחובות מרוצפי האבן וסיימנו בכוס קפה עם כוס מים בצד כפי שיודעים להגיש כאן בבתי הקפה.

עם חשיכה עלינו על האוטובוס שהוביל אותנו לכיוון החניון ומשם בהליכה קצרה ישר לקרוואן שחיכה לנו כל היום בחניון.

היום העשירי של הטיול – מינכן

בבוקר קמנו בחוסר רצון ליום האחרון שלנו, התארגנו במהירות ויצאנו לכביש המהיר לכיוון גרמניה לעיר מינכן, הכול מסביב מחוסה בערפל, בדרך עצנו על שפת אגן כימסי לקפה ומשם ישר להחזרת הקרוואן בתחנת ההשכרה. לאחר החזרת הקרוואן שנמשכה כרגיל כמה שעות של אריזת הציוד נשענו עם מונית למלון ומשם ל"שרוף " כמה שעות עד הלילה במדרחוב של מינכן בין החניות ועד לבית הבירה HB לארוחת ערב עם מוזיקה מקומית.

לקראת ערב אספנו את המזוודות ונסענו לשדה לטיסת הלילה שלנו לארץ.