עדו ורותי - חבל ברטאן בצרפת

הקדמה:
חבל בריטני הוא קלאסי לדעתנו לעשותו עם קרוואן. זהו חבל ארץ עם נוף פראי שהוא במהותו טיול מעגלי לאורך חופיו. ניתן לעשותו בכיוון השעון וגם להיפך. אפשרי לעשות את המסלול גם במספר ימים מצומצם יותר ממה שאנחנו עשינו, אך אנחנו בחרנו לעשותו בנחת, להגיע בשעת אחה"צ המוקדמות לחניון ולא "להרביץ" יותר מידי ק"מ ליום. אנחנו התחלנו בRennes- וירדנו דרומה ועשינו תחילה את החוף הדרומי עם הנוף הפראי ואח"כ את הצפוני שהוא חבל ארץ עם נוף מתון יותר. משך הטיול היה כ- שלושה שבועות ובסה"כ נסענו 2,000 ק"מ. במהלך הנסיעה שמנו לב שכרבע מהרכבים המתנייעים בכבישים הם קראוונים, לא פלא. הנוהג הוא גם שכשנוסע מולך קרוואן אתה מניף יד לשלום, אחוות לוחמים!

היום הראשון  (26/5) Rennes – Messac – Nantes :

הגענו לתחנה ההשכרה – ושם חיכו לנו "ברונו" ואשתו על מנת למסור לנו את הקרוואן שעמד ערוך ומוכן לביקורת. הקרוואן היה להפתעתנו באורך 7.17 מ' בעוד אנו ציפינו לרכב שהוא במטר קצר יותר, היינו די בלחץ כי זה דבר גדול (חצי משאית) ולאנשים שבאים מרכבים קטנים ואוטומטיים לעבור פתאום לפיאט דוקאטו 2.3 דיזל ידני 6 מהלכים באורך כזה... בדיעבד הסתבר לנו שזכינו וקיבלנו רכב עם נוחיות ורווחה. השקענו כשלוש שעות לכל תהליך הקבלה, בדקנו כל דבר ו"ברונו" בנחמדות ובסבלנות הסביר באנגלית כל מערכת והיה פתוח לכל בקשה ושאלה. הוא גם מסר לנו את הטלפון שלו כך שאם נזדקק לאורך הדרך בסיוע שלא נהסס לפנות. זה בהחלט היה נעים לקבל יחס כזה של לקוח רצוי ולא יחס קר ומנוכר לו ציפינו. היחס הזה לא השתנה גם בתהליך ההחזרה ממנו חששנו, לשווא. כיוונו את ה GPS ושמנו פעמינו ל NANTES לחניון הקמפינג הראשון שלנו:

LE PETIT PORT
Tél : 02 40 74 47 94
Fax : 02 40 74 23 06
21, Boulevard du Petit Port
44300 NANTES

זהו חניון עירוני יפה מאד (לא מסונף לכרטיס ההנחה של ACSI ) עם כל הנוחיות כולל חשמל ומים בפיץ' (עמדת החניה), ממוקם בלב העיר ויתרונו הגדול ש 150 מטר מהשער יש תחבורה ציבורית שמביאה אותך ישירות למרכז העיר. זה היה התרגול הראשון של כל מה שלמדנו והוסבר לנו, התחברנו לחשמל והרי זה פלא הכל עובד. שמחנו כי התברר לנו שכל תהליך ההתמקמות פשוט ונגיש ובתוך  פחות מ- 10 דקות הכל ממוקם והכל מחובר ופועל. הפעלנו את המחשב ואכן הייתה קליטה טובה ויכולנו להיכנס לסקייפ ולדווח למשפחה שעברנו את כל תהליך הקבלה וההצטיידות בהצלחה.

היום השני (27/5) Mantes – La Baule :
לאחר ארוחת בוקר ישראלית כולל חביתה וכדומה, יצאנו בתחבורה הציבורית לעיר והגענו
למרכז: המדרחוב וקתדרלה סנט פייר, וכשיצאנו מהקתדרלה החל כמובן לרדת גשם ואז נכנסנו לרכבת התיירים שעומדת ממול ובמשך כשעה עשינו סיבוב עם הדרכה בכל האתרים התיירותיים המרכזיים של ננט. היה יעיל ושווה. חזרנו לחניון הקמפינג ,שילמנו ותדלקנו מים (דהיינו מים נקיים IN , מים אפורים OUT ) שם התוודענו בפעם הראשונה למושג  air de service  = איזור טיפול המיועד לקרוואנים. שם יש פתח ביוב על משטח הבטון ועליך להביא את הרכב קרוב לפתח הביוב ואז פותחים את ברז הביוב והמים  האפורים מתנקזים לביוב. יש כמובן עמדת תדלוק מים נקיים לפעמים עם צינור ולפעמים עליך לחבר את הצינור שלך, ועמדת שירותים לריקון השירותים הכימיים. גם תהליך זה לא לוקח יותר מ 10 דקות.

אחה"צ יצאנו לכיווןLa Baule  בדרכים פנימיות ויפות ונהנינו מהנוף והעיירות הקטנות עד שהגענו לתחנתנו הבאה. קמפינג גדול ומרווח, מעט מחוץ לעיירהCrosic  על חוף האוקיאנוס. מרכז העיירה עושה רושם נחמד ואפשר לקחת בערב מונית עד מרכז העיירה, אנחנו כבר היינו עייפים והסתפקנו בטיול בתוך החניון והתרשמנו ממגוון הקראוונים החונים במקום. לחניון כמובן יש במרכז חנות, מסעדה, בר וכד' ובריכות שחיה מגוונות.

Camping de l'Océan ***

Le Croisic (Pays de la Loire)

Tel: +33 (0)2-40230769

E-mail [email protected]

היום השלישי (28/5)la Baule – Vannes :
טיפול לפני תנועה, אנחנו הרי כבר מתורגלים, ויצאנו לדרך לכיוון VANNES . בחרנו לעבור בדרכים הקטנות ולעבור בעיירות הקטנות. נסענו לאט בדרכים מקסימות (אי אפשר לפספס כל דרך שם מקסימה)  גם הנופים והטבע כל כך יפים והכל בעשרות גווני ירוק שפשוט תענוג לשאוף את האויר והנוף. עברנו בדרך באיזור הידוע בבריכות המלח בה "מיצרים" מלח אטלנטי.

הגענו עד לעירVANNES , זו הייתה נקודת התסכול הראשונה שלנו בניידות הקרוואן. הסתובבנו בעיר וחיפשנו מקום חניה אך לא הצלחנו, ומרוב תסכול החלטנו להגיע מוקדם יותר לחניון הקמפינג. ואכן כבר בשעה 16:00 ישבנו בבריכה עם מלוא השמש בפנינו. החניון מפואר ומצויד, כולל  WIFI חופשי באיזור המסעדה.

Camping De Penboch ****

9 chemin de Penboch
56610  Arradon (Bretagne)

Tel: +33 (0)2-97447129

www.camping-penboch.fr

היום הרביעי (29/5)  :Ardon Locmariaqure Auray Carnac Quibron
יצאנו מוקדם יחסית ונסענו במרחבי מפרץ מורביאן עם נוף ימי מרהיב. דרום החבל מפורסם באתרים פרה-היסטוריים, כשהמפורסם ביותר נמצא סמוך לעיר Carnac . באי Gavrynis יש אתר מגליתי יוצא דופן... בתל שבמקום ניצב גלעד של אבנים, שבתוכו קבר מקורה באורך 14 מטר. הקבר מורכב משלושים לוחות מגולפים, שהשתמרו היטב. משקלו של לוח האבן המכסה את חדר הקבורה הוא כ-17 כמו כן יש שם מגאליט ענק שבאחת מרעידות האדמה נפל ונשבר לשלושה חלקים. הכנסו גם לתוך המוזיאון וצפו בסרט המסביר באופן ברור את כל הנושא.

בהמשך הדרך פגשנו עוד הרבה מקומות ובהם סוגים וגדלים שונים של מגאליתים. סיימנו את היום בחניון הקמפינג ב-Quibron .

Camping Do Mi Si La Mi ***

31 rue de la Vierge
56170  Quiberon

Tel: +33 (0)2-97502252

www.domisilami.com

היום החמישי  (30/5)Quiberon-  Concarneau :
חצי האי קִיבֶּרוֹן  הוא תופעה מרשימה: לשון יבשה החודרת אל תוך האוקיינוס ויוצרת שובר גלים טבעי בכניסה למפרץ מורביאן. הצד המערבי של חצי האי פונה אל הים הפתוח, ומהווה ערבוביה של צוקים, סלעים, מערות וריפים. זהו מקום חביב במיוחד על גולשים. חופי האוקיינוס האטלנטי שמחוץ למפרץ מורביאן מוכי רוחות ואופיים פראי יותר אותם פגשנו בהמשך הטיול

נכנסנו גם לעיר עצמה קִיבֶּרוֹן ולנמל שלה. הנמל הוא יפה וגדול ובו עוגנות סירות ואוניות מסוגים שונים ומספר לא מבוטל של יכטות מרשימות. בכניסה לנמל יש תמיד דוכן לממכר של "אויסטרים" (צדפות) כל האיזור מפורסם בשליית הצדפות ופרי ים מסוגים שונים . ואם לאכול זאת בריטני הוא האיזור.

הצדפות הללו נמשו ממש עכשיו מהים, הטריות היא שם המשחק. זה עולה גרושים בדוכן תבקשו ויפתחו לכם אותן ותוכלו לאכול אותן במקום (הביאו איתכם את הלימון מהקרוואן). שנים ראינו את הצדפות הללו בצרפת ולא העזנו לאכול , הפעם החלטנו שזה המקום לנסות,. ניסינו ונדלקנו , גמרנו במקום יותר מ - 10 צדפות והחלטנו שלפעם ראשונה זה מספיק , גם כדי לראות שלא קורה כלום (שילמנו על 10 היחידות 2 €, במסעדה היינו משלמים על כך כ-15€ ), ואכן שרדנו בכיף. יש להיזהר באכילת אויסטרים, הם חייבים ממש ממש להיות טריים, הם בריאים מאד מעט קלוריות, הרבה אומגה שלוש אבל מלאים בכולסטרול.

נסענו לאורך חופי חצי האי Quiberon  והמפרץ והגענו אחה"צ המאוחרות לחניון הלילה  בקונקארנו.

Camping Les Sables Blancs ***

avenue du Dorlett
29900  Concarneau

Tel: +33 (0)2-98971644

www.camping-lessablesblancs.com

היום השישי  (31/5)  Concarneau -  Quimper :
בבוקר ירדנו רגלית בשביל הליכה מקסים בתוך פארק יפה ישירות מהחניון ועד למרכז העיר, ובתוך 35 דקות הגענו ללשכת התיירות. השוק היה פתוח, ובצרפת כששוק פתוח נכנסים אליו כי שעות פעילותו מוגברות. נכנסנו לאי המבוצר, מוקף חומה הנראה כלקוח מאגדות ילדים עם גשרים, מגדלים, נמל, וספינות. הטיול בתוך החומות מבנים עתיקים מימי הביניים זהו טיול נחמד האיזור מיועד לתיירים עם חנויות ומסעדות מכל המינים. חזרנו במונית לחניון ויצאנו לדרך בשעות אחה"צ לכיוון QUIMPER בדרך עברנו דרך עיירה שידועה כעיירת העוגיות Pont Avent זוהי חוויה נחמדה. במרכז העיירה יש מספר חנויות שמוכרות ביסקוויטים/עוגיות בכל מיני טעמים, ברוב החנויות נכנסים וטועמים את כל הסוגים... ויש עשרות סוגים!

בכניסה לQUIMPER  היה חניון הקמפינג שלנו, חניון פרטי חצי עירוני שממוקם בתוך טירה. התמקמנו והצטרפנו לסיור שיצא בשעה 18:00 בגני הטירה. לא התאפשר לנו לבקר בטירה עצמה כי הבעלים "היו בבית". הגנים הם חיקוי של גני וורסאי ולטירה היסטוריה מרשימה של בעלים שונים שתרמו לעיצובה ושימורה (מורגש שלבעלים הנוכחיים אין יותר מידי כסף להשקיע בתחזוקה ולכן כנראה פתחו את חניון הקמפינג) חניון הקמפינג מפואר וטובל בירוק ומכיל את כל השירותים למעט בריכה. הקמפינג לא שייך לרשת כרטיסי ההנחות  ACSI אבל אם תציגו אותו תקבלו בכל זאת הנחה יפה (25€ במקום 40)

Camping Castel L'Orangerie de Lanniron ****

allée de Lanniron/Chât. de Lanniron
29000  Quimper

www.lanniron.com

היום השביעי  (1/6) -Pointe du Raz :Quimper
את הבוקר הקדשנו לעיר עצמה. במרכז יש חניונים ועם מעט סבלנות ומזל ניתן למצוא חניה לקרוואן. QUIMPER עיר המחוז המרכזית הנחשבת לבירתה התרבותית והאמנותית של ברטאן, היא אחת מעריה היפות ביותר, העיר העתיקה שלה מרשימה. העיר העתיקה שרבים מרחובותיה סגורים לכלי רכב משתרעת ממערב ומצפון מערב לקתדרלה  Cathedrale Saint Corentin . העיר ידועה בעבודות החרסינה שנקראות כלי פאיאנס, חרס לבן מצופה בדיל או עופרת, ובבדי תחרה. יש מספר חנויות למזכרות ליד הקתדרלה ושם ניתן לראותם (או לקנות). בתוך הנהר החוצה את העיר גילינו פסלים, מעניין. בשעות הצהרים יצאנו מהעיר ושמנו פעמינו לעבר  Pointe du Raz זוהי הנקודה המערבית ביותר בצרפת. הדרך עצמה עד לנקודה יפה מאד ועוברת דרך מספר רב של עיירות, אנחנו עצרנו בכמה מהן והגענו בסביבות 16:00 לחניון, כמובן איזור חניה נפרד ומרוחק לקרוואנים. בכניסה מרכז מבקרים, מכיוון שהיה עדיין מעונן עם ראות מוגבלת. נכנסנו לראות תחילה את הסרט שהוא מעניין וכדאי להקדיש לו 20 דקות. למזלנו בזמן הצפיה בסרט התבהרו השמיים והראות התבהרה.זכינו מכיוון שכשהגענו ל POINTE   זרחה השמש והמראה היה ממש מדהים. לאחר ששאפנו מלוא הנוף לריאותנו, ממש קשה היה להתנתק, שמנו פעמנו לחנית הלילה.

Camping Le Pil-Koad ****

Poullan-sur-Mer
29100  Douarnenez

www.pil-koad.com

היום השמיני  (2/6)   -Brest :Douarnenezr

בבוקר נסענו ל - Meness Hom שהוא "הר" שמתנשא מעל סביבתו וביום בהיר יותר אפשר לראות את כל ברטאן. הראות הייתה סבירה וראינו נוף יפה ויכולנו לראות אפילו את Point Du Raz המקום ידוע כנקודה מצוינת לרחיפת מצנחים, והטסת דאונים, יש שם רוחות חזקות וראינו לא מעט אנשים מנסים להתרומם עם המצנחים שלהם, לא לכל אחד זה מצליח. משם נסענו לאחת הנקודות היפות  Pointe de Penhir  כמו Pointe du Raz . שתי אלו לטעמנו הן הנקודות מרשימות ביותר לאורך כל הדרך שעשינו. המשכנו עד . Camaret sur mer – Lobster portו משם המשכנו עד לcap espgniol  מול נקודת התצפית יש חניון מרווח , משם תיצפתנו על העיר ברסט  הנמצאת מעבר למפרץ. משם בנסיעה ישירה לברסט. בברסט חנינו בחניון עירוני במערבה של ברסט חניון סביר ולא יותר מזה. יש לשים לב שמחוץ לעונה המשרד נסגר מוקדם.

camping *** le goulet Sainte Anne du Portzic 29200 BREST

00 33 (0)2 98 45 86 84

היום התשיעי  (3/6) Brest :
הקדשנו את הבוקר לביקור במוזיאון התת ימי OCEANAPOLIS  . המוזיאון פתוח מידי יום רצוף עד 18:00 . יש עוד מוזיאון תת ימי  ב

Saint Malo , אנחנו בחרנו לבקר כאן בברסט.

היום העשירי (4/6)  Brest –Roscoff - Carantec :
יצאנו מבראסט לכיוון הפיורד בכביש מס' 712 D לכיוון landerneau  ועד  landivisiau

ומשם ל  Roscoff עיירת חוף בחוף הצפוני של בריטאן. עיירה עליזה עם מספר לא מבוטל של מסעדות נחמדות המתמחות בעיקר בפרי ים המצוי שם בשפע. חנית הקרוואנים נמצאת ליד תחנת הרכבת  (la Gare)מכאן הולכים ברגל למרכז עניין של 10 דקות הליכה.

ביציאה מהעיירה לכיוון צפון מערב יש כף נוסף שלידו מחנה של חיל הים הצרפתי. הנסיעה לאורך המצוקים יפה.  משם נסענו ל St.Pol de Leon עיירה יפה עם מרכז עיר נחמד וכמובן קתדרלה . את הקרוואן ניתן להחנות קרוב למרכז בחניון כורכר לא רחוק ממשרד התיירות. הקתדרלה מיוחדת בכך שיש שילוט עם הסברים בשלוש שפות ליד כל התמונות והפסלים המיוחדים המוצבים בקתדרלה. משם בנסיעה קצרה הגענו לחניון הקמפינג  גדול על שפת הים  ב Carantec . בקמפינג יש את כל השירותים כולל חנות בר מסעדה שירותי ספורט בריכות חיצוניות מקורות סאונה וג'אקוזי וכ'ו.

Camping Yelloh! Village Les Mouettes ****

50 route de la Grande Grève
29660  Carantec

Tel: +33 (0)2-98670246

www.les-mouettes.com

היום האחד עשר (5/6)Carantec – Tregestel Plage :
יצאנו בבוקר והתנהלנו לאורך החוף הצפוני מ Carantec  דרך כפר דייגים נחמד Locquirec    ל – Lanion   ועד Tregestel Plage . התמזל מזלנו ובדרך לחניון הקמפינג וזיהינו את הפניה לכיוון Saint UZEC , הדרך צרה עניין של כשני ק"מ והגענו למנוליט גבוה שבימי הביניים פיסלו בו צורות והציבו בראשו צלב . מאד מעניין. ליד Tregestel  היה חניון הלילה שלנו התמקמנו ולידנו זוג הולנדים עם קארוואן שהפנה תשומת ליבנו לתופעת הגאות והשפל. ואכן כאן ראינו מוחשית את נושא במחזוריות של 6 שעות . החניון היה למעשה על החוף אך במציאות היינו לפעמים על שפת הים ולפעמים על שפת איזור בוצי כמו ביצה.

Camping Du Port ****

3 chemin des Douaniers
22560  Landrellec/Pleumeur-Bodou

Tel: +33 (0)2-96238779

E-mail [email protected]

www.camping-du-port.com

היום השנים עשר (6/6)  Perros Guirec :
את היום הקדשנו לאיזור , Perros-Guirec   Ploumanach  המקום היה מדהים ביופיו ! חוף ים ובו סלעי ענק בצבע ברונזה שפוסלו ע"י גלי הים, ונראים כמו פסלי חימר ענקיים ! המפרץ בו חוף רחצה רחב ידיים שהיה ריק מאדם כי היה יום מעונן ועונת התיירות טרם החלה.. יש לאורך הדרך לא מעט נקודות תצפית וזה נחשב לאחד מאתרי התיירות היותר מתוירים.

זה איזור שיש בו הרבה מלונות וחניוני קמפינג אך רק מיעוט מהחניונים מקבלים את כרטיס ההנחה.

היום השלושה עשר (7/6) Perros Guire –Treguier-  St. Brieuc :
לאחר יומיים בחניון יצאנו לדרך לאורך החוף לכיוון Treguier  הצלחנו להחנות את הקרוואן במרכז מול הקתדרלה. Treguier התפרסמה בעיקר בזכות קתדרלת סֶן-טוּגדוּאַל (Cathedrale de St-Tugdual) הגותית, הבנויה אבני גרניט מסותתות.  מגדל הפעמונים העדין שלה, שהתמוטט בסערה בחורף 1999 שופץ, והשיפוץ הסתיים רק לאחרונה. לכנסייה עצמה חלונות זכוכית (ויטראז'ים ) משוחזרים. לא החמצנו את הביקור בקלויסטר (המנזר) הצמוד שהיה חלק מארמון הבישוף . (הכניסה לקלויסטר בתשלום ונסגרת להפסקת הצהרים). מול הקתדרלה יש פסל של ארנסט רנן שהיה פילוסוף וסופר צרפתי בבריטני במאה ה- 19 הידוע בדיעותיו הנחרצות על הכנסיה כולל תיאוריות הפוליטיות שונות. יש הטוענים שהיה אנטישמי ויש הטוענים להיפך.

בכיכר המרכזית של טרגייה פועלת החנות בִּיסקיטֶרִי-דִי-טרֶגוֹר (Biscuiterie-du-Tregor), המציעה מבחר ביסקוויטים, עוגות, כלי קרמיקה המעוטרים במוטיבים ברטוניים ועוד. .

חנינו בחניון  מרוחק  Camping Les Madières *** וזה היה חניון הקמפינג היחיד שהתאכזבנו ממנו. היה לנו ברשימה קמפינג נוסף באותו איזור  Camping Le Panoramic  אך משום מה טעינו בדרך ונותבנו לקמפיג הראשון . מכיוון ששניהם באותה קטיגוריה לא ראינו בזה בעיה . ולכן אם תזדמנו לאיזור אנחנו ממליצים על פנורמיק.

Camping Les Madières ***

[email protected]

www.lepanoramic.net

היום הארבעה עשר (8/6)    : St. Brieuc- Dinard – Dinan
מכאן יצאנו בבוקר לכיוון קומפלקס סנט מאלו. בדרך עברנו ב Cap Frehel   - כף ובו מגדלור תצפית רובוסטי, הבנוי על סלעי גרניט. זהו אחד מהמגדלורים הרבים שלאורך חופי בריטאני. ריבוי הנמלים, המפרצים המפותלים, האיים והשרטונים אילץ את הדייגים להיעזר במגדלורים אלו, כיום חלקם משמשים כבסיסים של חיל הים הצרפתי. ולאורך החוף עד Dinard  .העיירה דינאר יפה. במרכז חניון מול לשכת התיירות , באיזור מבנים ורחובות עתיקים מימי הביניים וטירה (ביום חמישי אסורה החניה בחניון זה כי יש שם שוק). לאחר מכן נסוענו לאורך החוף המפותל כולל כניסה לכפר ציורי קטן ביציאה הצפונית. הנסיעה היא איטית בגלל הפיתולים אך שווה את המאמץ. משם נסענו ליציאה הדרומית של סנט מאלו לכפר St. Jouan-des-Guérêts לכיוון חניון הקמפינג שלנו ,שהחלטנו להפכו לבסיס הקבע שלנו לימים הקרובים.

זהו חניון שבהחלט שווה את ארבעת הכוכבים שיש לו .  מיקומו גם מרכזי לטיול בכל איזור קומפלקס סאנט מאלו.

Camping Le P'tit Bois ****

St. Malo
35430  St. Jouan-des-Guérêts

Tel: 33 (0)2-99211430

www.ptitbois.com

היום החמישה עשר (9/6)  Cancal Saint Malo- :
היום החל בגשם זלעפות שלא פסק עד אח'הצ. עשינו סיור רכוב לכיוון Saint Malo   ו- Cancal  בשתי הערים התאכזבנו גם מהגשם אבל בעירקר כי לא מצאנו אפשרויות חניה , וללכת בגשם שוטף ממקום מרוחק למרכז העיר לא בא בחשבון. ב-  Cancal   חניון הקרוואנים ממש מחוץ לעיר על גבעה והוא בתשלום , נאמר לנו שבקיץ יש משם שטלים לעיר , אנחנו היינו שם במחצית יוני אבל לא היה זכר לשאטלים. חזרנו מוקדם לקמפינג לנוח ולנפוש.

היום השישה  עשר (10/6)  Saint Malo :
למחרת ביצבצה השמש והתחזית הייתה אופטימית ולכן החלטנו להישאר בחניון ולהנות ממתקניו, זה הרי כמו קאנטרי קלאב . ואכן נהננו מהבריכות ומהמסעדה והיום היה יום הנופש שלנו.

היום שבעה עשר (11/6)  Saint Malo :
ביררנו במשרד הקמפינג וסימנו לנו מקום בו נוכל לחנות את הקרוואן ליד העיר העתיקה . אכן נסענו ומצאנו חניון של הנוסעים המעבורות , בדיאבד התברר שאסור היה לנו לעמוד שם ביום אבל יצאנו מזה בסדר. Saint Malo -העיירה הרומנטית ששימשה רקע ללא מעט סרטים, שוכנת על שפת תעלת לה מאנש ונראית כמבצר ענק מימי הביניים. עוד מקום שנהרס במלחמת העולם השנייה ושוקם בצורה מרשימה.  אנחנו טיילנו מספר שעות בין החומות ביום שמש נהדר זו בהחלט עיר תיירותית ממדרגה ראשונה . בצהריים נכנסנו לאחת מהמסעדות הרבות הפזורות בכל פינה ואכלנו כמובן פרי ים . ראינו גם אנשים מיטיבי לכת שמטיילים על החומות משם נשקף הים מצד אחד והעיר העתיקה מצד שני. כאן גם קבור האדון שאטובריאנד, סופר ואחד מבניה המהוללים של ברטאן.

היום שמונה עשר (13/6) Saint Malo- - Rennes - :
נסענו בבוקר ל Rennes  , העיר אליה הגענו ביום לפני שכירת הקרוואן, אבל היום נחלנו אכזבה מרה . הסתובבנו בעיר ולא הצלחנו לאתר מקום לחנית הקרוואן , ממש הייתה בעיה. ולכן סיירנו בעיר למעשה בשיטת הסיור הרכוב . מבחינת עבירות לא הייתה לנו בעיה שהרי אנחנו כבר לקראת סוף הטיול ואנו מיומנים , אך נחמד יותר לטייל רגלית. בדיעבד נוכחנו  שעשינו טעות והיינו צריכים לעזוב את מחנה הקמפינג שלנו ולחנות בחניון העירוני של  Rennes  שהוא במרכז העיר ומשם בתחבורה ציבורית להגיע לנקודות העניין.

היום תשעה עשר (14/6) Saint Malo- - Rennes -Messac :
זה היום הלפני אחרון . מכיוון שהיה בבכוונתנו להחזיר את הרכב מוקדם בבוקר רצינו לחנות קרוב ככל האפשר לנקודת ההחזרה. בדקנו באינטרנט ובטלפון והתברר שיש חניון קמפינג ב -  Quipry עיירה מול Messac  נקודת ההחזרה שלנו. הגענו בשעות הצהרים והופתענו לגלות שחניון הקמפינג מיועד לקאראוונים בלבד לא לקרוואנים. למרות מחאותנו אותן היצגנו  בטלפון למנהלת הקמפינג, יכולנו לדבר "ללמפה" , אבל קיבלנו טיפ שליד תחנת הרכבת יש מקום שאפשר להחנות שם קרוואנים.  ואכן כך, מאחורי תחנת הרכבת במזח המרינה של האוניות יש איזור המיועד "גם" לקרוואנים. זאת אומרת יש איזור בו יש חשמל ומים ומתוחזק  על ידי העיריה והוא למעשה  מיועד לבעלי היכטות ואילו אנחנו "המצורעים" יכולים להשתמש בו אך צריכים לעמוד רחוק יותר , מה שנקרה חניה יבשה. הגענו למקום והיו שם כבר כמה קרוואנים. כמובן שדיברנו עם האנשים ומיותר לציין שכל האנשים שמטיילים עם קרוואן הם כנראה מזן אחר , נחמדים מאד לבביים ומוכנים לסייע ליעץ ולעזור. מכיוון שכבל החשמל שלנו לא היה ארוך מספיק כדי להגיע לשקעים נתן לנו מיד, אחד מבעלי הקרוואנים, גלגלת עם 25 מ' כבל. וזאת ממש בנכונות רבה. זו הייתה הפעם היחידה לאורך המסלול שחנינו שלא בחניון קמפינג מוסדר. הנסיון היה בהחלט טוב , וגם פה התקשורת עם השכנים לבבית ואם מדברים את השפה המקומית זה רק לטובה . ניצלנו את אחה"צ לאריזה תדלוק וניקיון.

היום האחרון (18/6):
תאמנו מראש שכבר ב 9 בבוקר "ברונו" יחכה לנו, ואכן כך היה. עלינו לציין שבתדרוכים בארץ הזהירו אותנו מכל תהליך ההחזרה. הבהירו לנו "שיחפשו" אותנו ואם יהיה משהו מלוכלך ו/או נשאיר פריטים או מוצרי מזון יחייבו אותנו בדמי ניקיון  כ – 100€.אנחנו מוכרחים לציין שניסיונו היה יוצא מן הכלל. ברונו קיבל אותנו בסבר פנים יפות לא עשה לנו מסדר המפקד וטיפל בפגיעה קלה שהייתה לנו ברכב ביושר. לאחר שסיימנו (והתרשמנו ממספר מודלים נוספים שעמדו בחניון) הוא לקח אותנו לתחנת הרכבת כדי שלא נגרר עם החבילות. יש לנו רק מילים טובות לאמר על תהליך הקליטה וההחזרה. הבנו שזה שונה בערים המרכזיות כמו פאריס.

יצאנו למסענו חזרה לארץ עם הרכבת מ Messac   ל Rennes  ומשם עם ה -TGV ישירות לשדה התעופה לטיסת אל על בדרך הבייתה.