קרוואנים בספרד משפחת אברמוב

טיול קרוואן בספרד – מאי 2017 – משפחת אברמוב

הרכב משפחתי: 2 מבוגרים + 2 תינוקות.

משך הטיול: 3 שבועות.

אז למה בעצם טיול קרוואנים בספרד... ההרכב המשפחתי הנוכחי שלנו חייב אותנו למצוא טיול שיהיה מספיק גמיש, בלי נסיעות ארוכות מידי, שישלב מקסימום טבע. משהו קרץ לנו באתגר של טיול קרוואנים, ועכשיו שאנחנו אחרי אני יכולה לאמר שזה פשוט ממכר! כבר מתכננים איפה יהיה טיול הקרוואנים הבא.

היתרון הגדול בקרוואן הוא שאפשר פתאום להחליט שעוצרים לשנ"צ או לארוחת צהריים זריזה. מעבר לזה לילדים יש מיטה קבועה שהם מתרגלים אליה ולא עוברים ממלון למלון. בזמן נסיעה כל הציוד תמיד איתנו ואפשר להכין קערת פירות מרעננת, או לשלוף ביסקוויט ברגעים קשים.

איך התמודדנו עם האתגר? בנסיעות הארוכות אני הייתי על תקן צוות הוואי ובידור, אבי היה הנהג והמתפעל בעל התושיה, וגם השף הפרטי שלנו. ה- GPS היה חבר טוב שלנו בטיול, וחשוב ביותר – תיכננו טיול מרווח מאוד, מה שאיפשר הרבה גמישות ומינימום אכזבות...

מסלול הטיול:

יום 1 –

איסוף הקרוואן וקמפינג ליד ברצלונה (Campsite 3 Estrellas Cat.1). איסוף הקרוואן לוקח הרבה זמן, ודורש בדיקה מדוקדקת שכל המערכות עובדות, ורישום של כל המפגעים. יום מעייף שעדיף לא לתכנן בו עוד פעילויות לדעתי, כדאי לדעת מראש באיזה קמפינג מתכוונים ללון (אולי אפילו להזמין מראש אם נוסעים בעונת התיירות). אם נוסעים עם ילדים – מומלץ מאוד להפוך את עצם איסוף הקרוואן לאטרקציה עבורם, לתת לכל אחד תפקיד, לתת להם לבחור מיטות, לעשות סיבוב בקמפינג.. וכו'....

* כדאי לבדוק מראש לפני הנסיעה! יש חברות השכרת קרוואנים שמממנות את המעברים משדה התעופה למקום האיסוף וחזור. במקרה שלנו – קיבלנו החזר כספי על המונית. יש מקרים בהם מקבלים הסעה משדה התעופה.

יום 2 –

אחרי קניות בסופר (מומלץ להכין רשימת קניות מראש) התחלנו את הנסיעה לכיוון צפון. לינה בעיירה היפה Oliana (יש קמפינגים באיזור אך הם היו סגורים מחוץ לעונה, אנחנו ישנו בעיירה עצמה).

* הנסיעה הארוכה הראשונה בקרוואן יכולה להיות מאתגרת עבור הנהג (וגם עבור הנוסעים במקרה שלנו J ), הן מבחינת תפעול הקרוואן עצמו והן מבחינת הכבישים במדינה זרה. עדיף לתכנן נסיעה שלא תהיה ארוכה מידי בפעם הראשונה.

יום 3-

יום טיול בעיירה OLIANA והמשך נסיעה צפונה ל- Eiguestortes – שמורת טבע בפירנאים. יש שתי כניסות לשמורה – ESPOT היא הכניסה המזרחית, ו- BOI היא הכניסה המערבית. אנחנו הספקנו להיות רק במזרחית.

לינה בקמפינג ליד ESPOT.

יום 4 -

יום גשום. עשינו יום טיול בעיירה SORT – עיירה ספרדית טיפוסית וחמודה עם נהר שחוצה אותה. אין טעם להגיע במיוחד.

ימים 5-6 -

טראקים באיגווסטורטס- ביום הראשון עשינו את המסלול Estany de Sant Maurici- טיול מפעים ביופיו! יש מידע לתיירים ב- ESPOT – שם גם תופסים ג'יפ מונית לנקודה של תחילת המסלול. יש מספר אפשרויות לפי דרגות קושי לביצוע המסלול. בעיקרון אפשר פשוט להחליט מתי חוזרים (מדובר במסלול הלוך חזור ולא מסלול מעגלי).

ביום השני עשינו את המסלול - Relugi del gerdar – מסלול הליכה נחמד, מתאים גם לילדים (הגדולה שלנו הייתה בת שנתיים ועשתה את רובו ברגל) המסלול מסתיים בעלייה תלולה שבסופה מגיעים ממש קרוב למפל הענק שמרסס את הפנים- חווייתי ביותר.

נסיעה לכיוון La Seu d'Urgell. לינה ב- camping Gran Sol. יש הרבה מקומות עצירה בצד הדרך לצילום נופים – אנחנו פחות הצלחנו לעצור כי העדפנו כשהבנות נרדמו להמשיך בנסיעה .

יום 7 -

המשך הנסיעה מזרחה, עם עצירה בכפרים בדרך.

לינה בעיירה הצרפתית ERR, ליד Puigcerda. קמפינג מדהים בתוך העיירה מול נוף מעלף ולצד אורוות סוסים.

יום 8 -

טיול רגלי ב- ERR והמשך הנסיעה מזרחה לכיוון RIBES DE FRESER.

לינה ב- camping Val de Ribes – פחות מתאים עם ילדים.

יום 9 -

טיול יום בעמק נוריה – נסיעה ברכבת בלבד מ- RIBES DE FRESER – שם מחנים את הקרוואן. הרכבת מעלה את הנוסעים לעמק, ואחר כך אפשר לחזור ברכבת או ברגל.

בעמק עצמו ניתן גם לעלות בטראק למעלה לתצפית מרהיבה או לעלות ברכבל - חוויה. כדאי להביא ביגוד חם, המקום נמצא בגובה והרוחות חזקות.

יום 10 -

נסיעה ל- OLOT – שמורת טבע של הרי געש לא פעילים. טיול יום נחמד. לדעתי אפשר לוותר או ללכת לעיירות הקטנות יותר בשמורת הטבע שאולי בהן יותר יפה לטייל. העיירה עצמה היא עיירה ספרדית תיירותית חמודה, עם מסעדות טפאסים מסורתיות (לא לצמחונים), ומתחם כנסיה.

לינה ב- camping La Fageda – מקום מעולה!! לילדים, תינוקות ומבוגרים! במקום פועלת מסעדה, בנוסף יש בריכה. אבל גולת הכותרת היא ללא ספק מתחם האקסטרים לילדים שבצידו האחד יש פינת חי לא קטנה, ובצידו השני מסלול מכשולים ברוח הנוף הג'ונגלי של האיזור לילדים (אבל גם המבוגרים יהנו J ).

יום 11 -

יום מנוחה בקמפינג (יש גם מסלולי טיול קרובים בשמורת הטבע שליד הקמפינג).

יום 12 -

נסיעה לבניולס. מומלץ לעצור בדרך לראות את Castell follit de la Roca – עיירה עתיקה על סלע – עצירה לצילומים והמשך נסיעה.

טיול אופניים בבניולס – עיירה עם אגם מקסים ונוף של הרי הפירנאים. לנו בקמפינג ממש ליד האגם (camping el llac). קרוב לקמפינג היה מקום להשכרת אפניים. שכרנו 2 זוגות אפניים – אחד מהם היה עם מושב לתינוק והשני בלי (הקטנה הייתה במנשא). ניתן לשכור את כל סוגי האפניים (גם קטנות לילדים). יש מסלול מסודר שמקיף את האגם עם ירידות לתצפית בדרך. (אפשר גם ברגל). מאוד יפה ומומלץ!

יום 13 -

FIGURES – מוזיאון דאלי. מוזיאון מרתק. חשוב לבדוק את הימים והשעות בהן המוזיאון פתוח באתר האינטרנט מראש. חשוב: לא ניתן להיכנס עם עגלה למוזיאון, ובצדק – המוזיאון מלא במדרגות. לדעתי לא מומלץ עם תינוקות או ילדים קטנים חסרי סבלנות....

נסיעה מזרחה לכיוון COSTA BRAVA. לינה בקמפינג ליד Sant pere pescador ליד חוף הים.

יום 14 -

טיול ב- CADAQUES – שם גם נמצא הבית של דאלי שהרבה מבקרים בו. אנחנו ויתרנו. בעונה ניתן לעשות שיט במקום. מהעיירה עצמה נסענו ל- Cap De Creus – מקום חובה לדעתי – המקום הכי יפה ב- Costa brava. למעשה מדובר בתצפית גבוהה על החוף הפראי המאפיין את קוסטה בראווה שמורכב מצוקים ומפרצים מרהיבים.

בדרך ל- CADAQUES ניתן לעצור ב- EMPURIA BRAVA – המכונה "הפירנצה" של ספרד – למעשה מדובר בעיר מלאכותית של בתים מפוארים משובצים בין תעלות מים. מקום יפה אך מאוד מלאכותי, עשינו סיבוב קצר עם הקרוואן והחלטנו לוותר ולהמשיך לכיוון הנופים הפראיים יותר, שיותר מסקרנים אותנו.

בסוף היום לנו בקמפינג בדרך דרומה.

יום  15 -

Lloret de Mar – חוף מקסים בקוסטה ברוואה, מאוד מתוייר, עם שלל אטרקציות החל מטיול העולה למבצר עם תצפית יפה אותו ניתן לעשות רגלית או ברכבת פתוחה, וכלה ברחצה בים, ושייט לכיוון Tossa de Mar היפה. אנחנו בהרכב הנוכחי הספקנו לרחוץ בים ולעלות לתצפית ברכבת, וכמובן לאכול גלידה בטיילת.

בסוף היום לנו בקמפינג cala levado – מומלץ מאוד! קמפינג ענק, עם בריכה, מסעדה, נוף יפה לצוקים, וניתן לרדת לחופים מפרציים קטנים דרכו.

יום 16 -

יום מנוחה בקמפינג. בריכה, מסעדה, כביסות וכו'...

יום 17-19 – ברצלונה:

ביום הראשון – החזרת הקרוואן והתמקמות במלון בברצלונה – aparteasy children pool – מלון דירות מקסים, מרחק הליכה מכיכר קטלוניה. דירה מאוד חמודה, מסודרת ומאובזרת. על הגג טרסה עם ספות ובריכה קטנה לילדים – מושלם! אחר הצהריים טיילנו כמובן ב- La Rambla, יחד עם ביקור קצר בשוק לה בוקרייה. ביום השני עשינו טיול אפניים מלה רמבלה, לסגרדה פמיליה ולשער הניצחון. היה מאתגר מאוד עם הבנות, לא ממליצה לעשות זאת עם ילדים אלא אם כן שוכרים אופניים חשמליות. קשה גם להתרגל לחוקי התנועה לאופניים בעיר. ביום השלישי – יום קניות ומנוחה לפני הטיסה.

טיפים לטיול קרוואנים בספרד:

·חניות יבשות: בספרד אסור לחנות מחוץ לחניונים בטבע. מותר לחנות בתוך הערים. מומלץ לחנות באיזורים המוגדרים כ- Ayuntamiento – זהו איזור מרכזי של העיירה (סוג של עירייה) ושם הכי בטוח לחנות. בערים גדולות מומלץ לחנות בחניונים של הסופרים, גם אם מדובר בחניה של מספר שעות בלבד – שם הכי בטוח מבחינת גניבות. יש רחובות שניראים סה"כ אינוסנטים אבל תושבי המקום הזהירו אותנו שהם מועדים לפורענות.

·בטיולים בעיירות קטנות - עדיף להחנות את הקרוואן בכניסה לעיירה ולא להיכנס פנימה. לפעמים יש סימטאות צרות שהווייז יכוון אליהן ובעייתי עד כדי בלתי אפשרי לעבור בהן עם הקרוואן (אלא אם כן לא אכפת לכם להחזיר את הקרוואן עם מראה אחת פחות).

· אם נוסעים מחוץ לעונת התיירות – כדאי לוודא שהקמפינג פתוח לפני שנוסעים במיוחד אליו ממרחק גדול. יש קמפינגים שסגורים בחודשים מסויימים... אפשר למצוא מספרי טלפון בקלות בגוגל. אם נוסעים בעונה – יתכן שלא יהיה מקום באיזורים המבוקשים – אז כדאי אפילו להזמין מקומות מראש.

·כבישי אגרה: לא תמיד כבישי האגרה בספרד הם באמת יותר קצרים ומהירים מהכבישים הרגילים. התשתיות בספרד די טובות, ולכן הייתי ממליצה לבדוק לפני הנסיעה עד כמה באמת שווה לשלם עבור כביש אגרה וכמה זמן זה חוסך. המחיר של כבישי האגרה בספרד לא מאוד יקר, אבל לפעמים דווקא הדרכים הרגילות הן אלו עם הנופים היפים יותר.

·מומלץ לתכנן טיול מרווח ככל שניתן, וגם אם לא – לקחת בחשבון שלא תמיד התוכניות יצאו לפועל ולפעמים יש ימים מבוזבזים, במיוחד כשמטיילים עם ילדים קטנים. אם באים עם ראש פתוח לשינויים מראש אז פחות מתבאסים מהעניין J

אסכם בכך שהיה באמת טיול מדהים ומגוון. ספרד היא בחירה מעולה לדעתי למי שאוהב לשלב נופים מרהיבים, עם עיירות עתיקות ויפות ונסיעות לא מאוד ארוכות. קולינרית אישית פחות התחברתי אבל זה גם היתרון בקרוואן שאת ארוחות הגורמה האמיתיות של הטיול בעצם הכנו בעצמנו...

טיול עם ילדים הוא מאוד מגבש. אם כי בדיעבד לדעתי הטיול שלנו היה ארוך מידי עם ילדים קטנים. היציאה מהשגרה לזמן כל כך ארוך קשה להם.. ומה שקשה להם קשה לנו כפליים. הייתי ממליצה להכין הרבה משחקים שאפשר לשחק בנסיעות, כמה שיותר צ'ופרים, כמה שיותר לשתף אותם ולהכין אותם לאן נוסעים כל פעם. לתת להם לבחור לפני הטיסה משחק אחד אהוב, בובה אחת, ספר אחד. שיהיה משהו שמזכיר להם את הבית. ולהביא איתכם טוווווווונות של סבלנות.