משפחת טביב - הולנד

אנחנו משפחה דתית המונה 6 נפשות – זוג הורים רביד וליאת + ארבע בנות ספיר 12.5, שירז 10.5, טופז 8 ועינב 6. יצאנו לטייל טיול מעגלי מפרנקפורט שבגרמניה - בלגיה – הולנד – יער השחור בגרמניה – קצת שוויץ וחזרה דרך גרמניה 17 ימים. קיבלנו קרוואן פורד מדגם C4 חדש.

מסלול הטיול תוכנן לפרטיות בקפידה כ- 5 חודשים מראש בעזרתם הנפלאה של צוות ראלי קראוונים. כמובן שנעזרנו באתר המפורט של ראלי קראוונים לצורך בניית טבלה מפורטת לכל יום (באיזה שעה יוצאים, כמה זמן נסיעה, מתי זזים מפארק אחד למישנהו, היכן לנים וכו'). כמו כן בעזרתו ובהמלצתו של החבר גבי רובוטניקוף אשר יצא לפני כשנתיים לטיול דרך חברת ראלי קראוונים.

עיקרון הטיול היה "טיול כוכב" – לינה של כמה ימים בחניון מסויים ומשם יוצאים לאתרים/פארקים קרובים.בכל יום טיילנו ב- 1-3 אתרים של טבע, אטרקציות וכדו'.

הניווט

השתמשנו ב- GPS כאשר את כל הכתובות הכנסנו מראש בארץ – חוסך המון זמן!

סה"כ נסיעה – 3,400 ק"מ

אתרי קמפינג

בכל הלילות חנינו באתרי קמפינג מסודרים שהומלצו ע"י חברת ראלי קראוונים.

אתרי הקמפינג מצויידים במקלחות ושירותים נקיים למדי ללא שימוש באסימונים כמו כן יש אפשרות לכביסה ולייבוש בעלות של כ- 8 יורו. בשעה 22:00 שקט ודממה בכל רחבי הקמפינג, אין מוזיקה – פשוט תענוג!

הוצאות:

עלות קמפינג ליום בממוצע כ- 35 יורו.

טיסות – 3,300 יורו

קרוואן – 2,900 יורו

כניסות לאתרים/פארקים, אוכל, דלק, קמפינגים, ביטוחים וכו' – 3,300 יורו

טיפים:

1.  לשמוע לעצות והטיפים של חברת ראלי קראוונים.

2.  השאירו רושם טוב בכל מקום!

3.  אוכל כשר – להקפיא בשר/עוף 3 שבועות מראש ולשלוח בבטן המטוס כמזוודה בצידנית בד.
 4.  להדפיס דף תיכנון טיול מפורט (באיזו שעה יוצאים, כמה זמן נסיעה, מתי זזים מפארק אחד
     למישנהו, היכן לנים וכו').

5.  להכניס את כל הכתובות ל- GPS מראש.
6.  לשלוח מייל לאתרי הקמפינג שישמרו מקום – לא צריך לשלם מראש! אם בכל זאת לא
      תגיעו אזי להתקשר לביטול.

7.  לדתיים – לקחת פלטת חימום קטנה כ"פלטת שבת" (שיהיה מחוץ לקראוון).

8.  להיצמד למסלול ולא להיבהל אם יורד גשם – אחרי כמה דקות השמש יוצאת.

9.  כל ערב לעבור על המסלול של היום הבא.
10. להביא כבל מאריך 3 מטר עם תקע לחיבור אירופאי, מפצל ל-4 שקעים, כפפות חד פעמי,
      שעון שבת (לפלטת שבת), מגבונים, שקיות לסופר, שקיות זבל, חד פעמי, פנס, מגבת
     (שתיזרק בסוף) שתשמש לניקוי נעלים בכניסה לקראוון, כפסולות לכביסה, מטריות.

11. מזוודות גדולת ניתן להשאיר בחברת ההשכרה – חוסך מקום בקראוון.

12. השתמשנו בכרטיס היער השחור (ימים 14, 15, 16) – שווה!

יום 1 – יום שני 22.7.13 – נחיתה בפרנקפורט גרמניה, קבלת הקרוואן ונסיעה לבלגיה:
נחתנו בפרנקפורט ב- 11:00 של בוקר יום שני. לקחנו מונית גדולה לחברת השכרת הקראוון (10 דקות משדה התעופה – כ-30 יורו).
בזמן שהכינו לנו את הקראוון הלכנו רגלית לסופר ALDI הנמצא קרוב מאוד והצטיידנו באוכל ושתיה.
את הקראוון היינו אמורים לקבל ב- 15:00 אך העניין התעכב בגגלל שהחזירו אותו מאוחר ועם נזק ולכן רק ב- 18:00 קיבלנו אותו נקי ומצוחצח (בגלל האיחור במסירה קיבלנו החזר כספי של יום).
נסענו לחניון האן סור לס בבלגיה ושם התמקמנו לנו לשינה הראשונה בתוך הקראוון.

חברת ההשכרה – דגם DG/Group C4
חניון האן סור לס

יום 2 – יום שלישי 23.7.13 – אופני רכבת, גני אנוואה ומצודת דינאנט:

התחלנו את היום באתר אופני רכבת (rail bikes ) -  אופניים מיוחדים הנראים יותר כקרונית פתוחה אשר רוכבים עליהם על גבי פסי רכבת. פעילות מגניבה שהילדים מאוד נהנו.

המשכנו בנסיעה לגני אנוואה (Jardins d’Annevoie )- גנים מקסימים המתהדרים ביותר מחמישים מזרקות מים ומפלים הפועלים כולם ללא משאבות או עזרים טכנולוגיים כלשהם. בגנים למעלה מ- 20 אגמונים ומקווי מים.

סיימנו את היום בעיר דינאנט (Dinant ) – עיר ציורית, אחת היפות בבלגיה. חנינו בחניון העליון של המצודה (La Citadelle de Dinant ) .המצודה ממוקמת בקצהו של צוק, בגובה של כ- 100 מטרים מעל פני העיר. ממרפסת התצפית שלה נשקף נוף מרהיב של העיירה כולה, כנסיית נוטר דם הציורית והנהר המתפתל למרגלותיה. הצטרפנו לסיור מודרך באנגלית העובר בחדרי המצודה, בחצרות, במטבחים ובבית הסוהר הכולל חדר עם אפקט לחימה. העלייה/ירידה למצודה ברכבל (אנחנו ירדנו 420 מדרגות בכייף לטיול קטן בעיר וחזרנו ברכבל).

את הלילה העברנו בחניון האן סור לס.

יום 3 – יום רביעי 24.7.13 – פארק האתגרים דורבוי, פארק טופיארי ומבוך של שדה תירס:

בבוקר נסענו לפארק האתגרים דורבוי (Durbuy Adventure ) שכרנו 2 סירות קנו מסלול של 8 ק"מ.

המשכנו בנסיעה קצרה לפארק טופיארי (Topiary park ) – בפארק מגוון צמחים מפוסלים - פארק רחב ידיים ובו עצים ושיחים המפוסלים ומעוצבים כדמויות שונות, כגון: סוסי מירוץ, ברווזים, פיל ושפע צורות מקסימות נוספות.

משם נסענו למבוך שדה תירס (The Durbuy Labyrinth ). פארק ענק הבנוי כמבוך בתוך שדה תירס ענק. בכל שנה משתנה הנושא המרכזי שבו מתרכז הפארק: אנימציה, קולנוע, ועוד.בכניסה מקבלים מפה, שאיתה ניתן לנווט עם קצת ריכוז. כל שנה יש נושא אחר, השנה (2013) היה בסימן דרדסים, במספר מקומות במבוך היו שחקנים מחופשים לדרדסים שערכו הצגות.

את הלילה העברנו בחניון האן סור לס.

יום 4 – יום חמישי 25.7.13 – ספארי, מערת נטיפים ופארק המים אושיד:

דיברנו עם בעל החניון שנוציא את הקראוון ב- 14:00. הלכנו רגלית לתחנת הרכבת של אתר הספארי בהאן סור לס. פארק הספארי משתרע על פני שטח גדול בו נוסעים בקרוניות בין חיות בר שונות, כגון: זאבים, דובים, איילים, סוסוני פרא, חמורים ועוד.

המשכנו למערת הנטיפים האן-סור-לס (The Grotto of Han Sur ) – מערת נטיפים גדולה ומרשימה.מתקיים במערה סיור רגלי מודרך בן 3 ק"מ בין אולמות אדירים בהם נטיפים וזקיפים רבים בשלל צורות שקבלו שמות מעניינים כגון: "הגביע"- זקיף בגובה 7 מטרים וקוטר 20 מטרים. במהלך הסיור מתקיים באחד האולמות התת קרקעיים הענקיים מופע אורקולי מרשים. משך הסיור הרגלי במערה כשעה וחצי. הטמפרטורה במערה קבועה בכל ימות השנה: 13 מעלות צלזיוס, לכן מומלץ להצטייד בבגדים עליונים מחממים.

סענו כשעה וחצי לפארק המים אושיד (Oceade ) - פארק מים שחלקו מקורה וחלקו פתוח. בפארק 11 מגלשות מסוגים שונים, כולל המגלשה הארוכה ביותר בבלגיה והמגלשה הארוכה ביותר במדינה, בריכת גלים ובריכה לקטנטנים שופעת שעשועים. פארק שאסור לפספס. בילינו בפארק 4 שעות מגניבות.

בסוף היום נסענו לחניון גרינברגן כדי ללון את הלילה לפני נסיעה להולנד.

יום 5- יום שישי 26.7.13 – נסיעה להולנד – פארק הקופים וחניון בפארק האפלואה:

יצאנו בבוקר לכיוון הולנד. בדרך, לאחר כשעה, עצרנו בעיר אנטוורפן שם ערכנו קניות לשבת. במקום מצאנו כמה מאפיות וחנויות כשרות עם אוכל מוכן לשבת.

המשכנו בנסיעה של שעתיים לפארק הקופים בהולנד (Apenheul ) – בגן החיות הזה גרים למעלה מ- 30 סוגיםשונים של קופים, אשר חלקם מתרוצצים בחופשיות בין המבקרים.

סוגים אחרים גרים על איים, ניתן לצפות בהם כאשר הם מתנהגים כאילו הם חיים בסביבתם הטבעית. ישנם מופעים של האכלת קופים.

ב- 14:30 עזבנו את הפארק ונסענו לחניון  Schinkelבפארק האפלואה המרוחק כ- 20 דקות נסיעה כדי להתכונן לשבת (השבת נכנסה ב- 21:20).
בחניון ביקשנו מקום מתחת לעץ כך שהיה לנו נעים כל השבת.

כמובן הדלקנו נרות שבת, התפללנו וערכנו סעודת ערב שבת כהילכתה.

חנויות כשרות בעיר אנטוורפן

יום 6 – יום שבת 27.7.13 – טיול רגלי בשמורת האפלואה:

קמנו בבוקר בלי שום לחץ, התפללנו וערכנו סעודת שבת.

אחר הצהריים הבנות נהנו בבריכה הפתוחה בחניון.

יום 7 – יום ראשון 28.7.13 – ארמון הט לו והדולפינריום:

התחלנו את היום בביקור בארמון הט לו (Paleis Het Loo ) – ארמון הט לו הנמצא באפלדורן בהולנד הוא ארמון מרשים שנבנה בסגנון הבארוק במאה ה-17 ושימש שנים רבות כאחד מאתרי הנופש של משפחת המלוכה ההולנדית. הארמון המוקף גנים ויערות בהם ניתן לטייל הוא ארמון קטן יחסית אך חדרי הארמון מרשימים בצבעוניותם. במהלך הביקור במתחם ביקרנו באורוות הסוסים ובמוסכי הרכבים והכרכרות המלכותיות, בחדרי הארמון ובגנים המטופחים והנפלאים בהם מזרקות יפות ופעילות. עיצוב הפנים שלו מדהים וגנים נהדרים ופארק מקיפים אותו.

לאחר ארוחת צהריים המשכנו בנסיעה לדולפינריום (Dolfinarium Harderwijk ) - הדולפינריום הוא גן- החיות הימי הגדול ביותר באירופה. צפינו בהופעות של אריות ים, דולפינים וכו'. באמפי הסגור היתה הופעה מדהימה של דולפינים. כמו כן ישנה בריכה גדולה לליטוף חתולי ים בה הילדים מאוד נהנו – שווה!

לשינה חזרנו כמובן לחניון אפלואה

יום 8 – יום שני 29.7.13 – שייט בחיטהורן, מספנת בטבייה, outlet לליסטאד וחציית התעלה:

נפרדנו לשלום מחניון האפלואה ועשינו את דרכינו לעיירה חיטהורן (Giethoorn ) - חיטהורן היא עיירה קטנה ושלווה השוכנת בחלק הצפון-מערבי של מחוז אווריסל (Overijssel ) בהולנד. ההתניידות נעשית באמצעות "סירות הלחש" המכונות כך מפני שהן פועלות על חשמל ומתקדמות לאורך התעלות בלחש פלאי עד כי נדמה ששום מנוע לא מחובר אליהן. העיירה יפה מאד, יש בה בתים עתיקים מהמאה ה-18 וה- 19, היא מטופחת להפליא, ציורית ושובת לב. גינותיה ירוקות ומנוקדות פרחים צבעוניים מרהיבים, משטחי הדשא גזומים בקפידה והכל נראה כמו בית בובות מוגדל, מושקע לפרטי פרטים. דיירי הבתים יושבים בגינותיהם מסביב לשולחן, לוגמים קפה או בירה ומנופפים לשלום למבקרים. חיטהורן נחשבת לונציה של הולנד.

לאחר שייט של כשעתיים בחיטהורן (שכרנו את הסירות מבחור בשם אדווין – זול ואוהב ישראלים) נסענו למספנת בטבייה (Batavia werf )  - עלינו על הספינה המשוחזרת וראינו בניה של ספינה חדשה ספינת המלחמה 7 המושבות. הילדות נהנו מפעילות של שזירת חבלים.

המספנה נמצאת בקרבת ה- outlet וכמובן שעשינו סיבוב בין החנויות – מי שהיה בארה"ב יבין "שזה לא זה".

לסיום חצינו את התעלה לכיוון העיר Hoorn . תעלה של כ-27 ק"מ כאשר הים משני צידי הכביש.

לקראת הערב הגענו לחניון המדהים ביותר שפגשנו בכל הטיול – חניון Venhop בהורן. חניון בעל מדשאות ירוקות, ארנבונים ננסיים וברווזים מטיילים בו בחופשיות וחניית הרכב על שפת תעלת המים.

יום 9 – יום שלישי 30.7.13 – המקרר התקלקל:

לצערינו המקרר התקלקל וביזבזנו מעל חצי יום בנסיעה לתקנו ללא הועיל. בסופו של דבר התקשרנו לחברת השכרת הקראוון והם נתנו לנו אישור לרכוש צידנית גדולה (עלתה 320 יורו)בהבטחה להחזר כספי עם המון התנצלויות. בסיום הטיול החברה החזירה לנו את כספנו עבור הצידנית כולל 2 ימים נוספים.

מהשעות הנותרות של היום – נסענו עם הקראוון לחניות כשרות באמסטרדם לאחר שהסבירו לנו שהחנויות נמצאות בקצה העיר וניתן להגיע עם הקראוון. התענגנו לנו על פיצה כשרה וקנינו לחם להמשך הטיול.

כמובן חזרנו לחניון הורן ללילה נוסף. ד"א את כל הבשר ומוצרי החלב השארנו במקרר אצל בעלת המקום הנפלאה שאף עזרה לנו באיתור מקום תיקון המקרר.

כתובת לחנויות כשרות -  Kastelenstraat 105, Amsterdam

יום 10 – יום רביעי 31.7.13 – מוזיאון איינקוזן, שוק הגבינות בכפר אדם וזנסה שכאנס:

התחלנו את היום במוזיאון איינקוזן (Einkhuizen ) - המוזיאון הפתוח מאפשר לערוך היכרות נעימה עם המסורת הכפרית ההולנדית. הוא מוזיאון פתוח לנושא כפרי הדייגים וייבוש הים, בתים ישנים ומלאכות. הילדים בנו סירות מפרש מקפקפי עץ. בחנות התלבושות הבנות לבשו תילבושת הולנדית מסורתית של כפרי הדייגים עם קפקפי העץ. לסיום חזרנו עם המעבורת לחניה.

המשכנו בנסיעה לשוק הגבינות בכפר אדם (EDAM ) מה שהיה מתוכנן להיות ביום אתמול - ביקור בשוק הגבינות המפורסם של הולנד בכפר אדם, שהתפרסם בגבינת אדם העגולות מצופות אדום, שם צפינו בתהלוכה של נושאי הגבינות ובהליך המסחר הסואן והצעקני של הגבינות בעיירה.
לאחר ארוחת צהריים נסענו לזנסה שכאנס (Zaanse Schans ) - כפר התיירותי זנסה שכאנס המספר את נושא תחנות הרוח והתעשייה שהתפתחה סביבו. הוא מוזיאון פתוח, מעין כפר משוחזר, אשר מדמה את החיים שהיו במקום במאות ה-17 וה- 18 המציג את סוגי השימוש בתחנות הרוח ומוצריהם. נכנסנו לאחת מתחנות הרוח כדי לראות את גלגלי השיניים והמכניקה של תחנת הרוח. צפינו בהכנת כפכפי עץ וכמובן קנינו מזכרות. אחת מן הפעילות המומלצת לילדים היא הכנת משרוקיות מעץ.
חזרנו לחניון הורן ללילה אחרון.

יום 11 – יום חמישי 1.8.13 – פארק דה אפטלינג:

בילינו יום שלם בפארק אפטלינג (Efteling Park ) -  אחד הפארקים המפורסמים בהולנד ונחשב ליפה ביותר בכל אירופה. פארק אפטלינג מוגדר כ"ספר האגדות היחיד בעולם שאפשר לטייל בו" והוא מבטיח לכם ביקור חלומי וקסום במיוחד. הפארק קרוב לאמסטרדם ומהווה תחנת חובה, בעת טיול בהולנד. אפטלינג משתרע על פני 720 דונם וזהו ביתם של גמדים חמודים, פיות מתוקות, מכשפים וגם של מספרפחי זבל מדברים. מערות גמדים, טירות אבירים, גינות עם פרחים ססגוניים ומה לא. בפארק שלל אטרקציות וביניהן: טירת רפאים, תיאטרון, סירת פיראטים, סירות אבוב, רכבות הרים, קרוסלות, מופע עם דרקונים וסוסים ועוד, כאשר בכל אטרקציה מלווה אתכם מוזיקה ייחודית. כמו כן מופע מדהים חדש של מזרקות משולבות אש.

בסוף היום נסענו לחניון Heezerenbosch באיינדהובןללילה אחד לקראת הנסיעה לגרמניה.

יום 12 – יום שישי 2.8.13 – נסיעה לגרמניה עיירת פרייבורג:

יצאנו ב- 8:00 בבוקר לנסיעה ארוכה שאמורה להיות כ- 5.5 שעות אולם התארכה ל- 9 שעות בגלל עבודות בכבישים ולכן התחלקנו בנהיגה (כן, גם אישתי יודעת להסיע רכב גדול). כמובן שהילדים "נשפכו" בדרך.

הגענו בסביבות 18:00 לחניון הירצברג ביער השחור בגרמניהוהתחלנו הכנות לשבת.

ב- 21:10 היינו מוכנים לקבלת השבת. הדלקנו נרות שבת, התפללנו וערכנו סעודת ערב שבת.

יום 13 – יום שבת 3.8.13 – טיול רגלי בעיר פרייבורג:

קמנו בבוקר ברוגע ושמנו פעמינו לבית הכנסת בעיר פרייבורג(מרחק של חצי שעה הליכה).

לאחר התפילה הוזמנו לקידוש עם מתפללי בית הכנסת.

חזרנו לסעודת שבת בחניון ולמנוחת צהריים.

אחר הצהריים הלכנו לנהר הקרוב לחניוןוהבנות השתכשכו קצת במי הנהר. לאחר מכן, בחור מבית הכנסת לקח אותנו לתצפית הגבוהה מעל העיר ולרחובות העתיקים של העיר.

בסיום הטיול חזרנו לבית הכנסת לתפילת ערבית ולהבדלה.

יום 14 – יום ראשון 4.8.13 – פארק הציפורים ורכבל שוננסלנד:

בבוקר מוקדם קפצנו למאפיה הקרובה (מרחק 1.5 ק"מ מהחניון) והצטיידנו בלחם טרי לימים הקרובים.

התחלנו את מסעינו ביער השחור בפארק הציפורים והקופים  Vogelpark Steinen בפארק מגוון עצום של ציפורי טרף – נשר, עיטים, בזים וכדו'. צפינו במופע מגניב של ציפורי טרף הנמשך כ- 40 דקות כאשר המאלף מעיף מעל ראשי הצופים נשר ענק, תנשמת ענקית ובזים. המאמן, תוך כדי זריקת אוכל באוויר גורם לתחרות בניהן והצופים מקבלים מטס מרהיב של ציפורי טרף במרחק נגיעה.

נכנסו גם לכלוב הקופים בשעת ההאכלה, מקבלים ללא תשלום נוסף מהפארק בוטנים וניתן להאכיל את הקופים. הילדים ואנחנו מאוד נהננו.

נציין שבשעה שהיה אמור להיות מופע הציפורים ירד לפתע גשם זלעפות והמופע נדחה לשעה מאוחרת יותר – היה שווה ביותר!

אחר ארוחת צהריים נסענו לרכבל בהר שוננסלנד (Bergwelt Schauinsland ) – רכבל העולה לפסגת ההר ועובר דרך ארוכה מהתחנה הנמוכה לפסגה, זוהי נסיעת הרכבל הארוכה ביותר בגרמניה הנמשכת כ - 20 דקות בגובה רב למול נוף מרהיב.

חזרנו ללינה בחניון הירצברג.

יום 15 – יום שני 5.8.13 – אירופה פארק:

מה עוד ניתן לומר על אירופה פארק (Europe Park ) - הוא הפארק הפופולארי ביותר בגרמניה ובין המובילים בעולם כולו. ברחבי הפארק ניתן למצוא אטרקציות רבות, רכבות הרים מטורפות ומופעים רבים לכל הגילאים, כמו מופע קרח מרתק, מופע גלדיאטורים ועוד. פארק אירופה מחולק לחמישה עשר אזורים שונים, רבים מהם על שמן של ארצות או מחוזות באירופה (כמו גרמניה, רוסיה, איטליה, צרפת ועוד). בילינו בו מ- 9:00 בבוקר עד 19:45 ועדיין לא הספקנו הכל.

חזרנו לחניון הירצברג "מפורקים" אבל מאוד מאוד מרוצים – נהננו!

יום 16 – יום שלישי 6.8.13 – מגלשות רודלבאן, המוזיאון הפתוח בגוטך, מפלי טריברג ושעון הקוקיה ב- Able :

יצאנו בבוקר למגלשות רודלבאן (Rodelbahn Gutach im Schwarzwald ) בגוטך והגענו ראשונים. אלו מגלשות בהחלט מגניבות. המגלשה/מזחלת עולה לגובה של 300 מטר, משם גולשים במהירות לאורך 1.3 ק"מ בנוף ירוק ובאוויר צלול. כרטיס היער השחור מעניק 6 סיבובים לכל אחד ומרוב שהיה כייף עשינו עוד סיבוב בעלות נמוכה.

המשכנו למוזיאון הפתוח בגוטך (Schwarzwälder Freilichtmuseum Vogtsbauernhof ) הנמצא במרחק 500 מטר מהמגלשות. במוזיאון יש בתי חווה מהמאה ה-16 ועד המאה ה-19, ובתוכם יש תצוגות שמלמדות על אורח החיים במקום והמלאכות הקדומות בהן עסקו התושבים, כולל אריגה, עשיית שעונים, נפחות ועוד. בתוך הבתים אפשר גם להתרשם מהריהוט התקופתי, הבגדים, כלי העבודה וכל מה ששימש את התושבים בחיי היום יום. הבנות נכנסו לאחת הפעילויות – הכנת משרוקיות מעץ.

לאחר ארוחת צהריים נסענו למפלי טריברג (Triberg Waterfalls ) המפלים הגבוהים בגרמניההנשפכים מגובה של 160 מטר לאורך 7 מפלסים. עשינו את המסלול האדום של שעה וחצי לתוך היער. הילדים התלהבו לראות סנאי בודד בדרך.

לסיום הסתובבנו בחנויות הצמודות לאיזור המפל – בחנויות שעוני קוקיה מדהימים, תמונות גילוף עץ וכדו'.

לאחר מכן נסענו חזרה לחניון הירצברג ובדרך עברנו דרך שעון הקוקיה הגדול ביותר בעולם הנמצא ב- Able.

יום 17 – יום רביעי 7.8.13 – אי הפרחים באגם בודן ומפלי הריין בשוויץ:

נפרדנו יפה מחניון הירצברג ונסענו לאי הפרחים באגם בודן (Mainau Island ) - מקום יפה בעל גנים המשתרעים על כל שטחי אי. בגנים ניתן לראות פרחים וצמחייה מסוגים שונים המעוצבים בצורות שונות של חיות כגון ציפורים טווסים וכו`. נכנסנו והוקסמנו מהחממה של פרפרים גדולים ויפים.

המשכנו בנסיעה לתוך שוויץ לכיוון מפלי הריין (Rhine Falls ) – המפלים הגדולים ביותר באירופה עם עוצמה אדירה של זרימה. עלינו על שייט לכיוון המפלים קרוב קרוב.

בסוף היום נסענו לחניון Sanbank בטיטיזה.

יום 18 – יום חמישי 8.8.13 – טיטיזי, החזרת הקרוואן וטיסה חזרה לארץ:

קמנו בבוקר ביודעינו שזה היום האחרון אך עם חיוך על השפתיים שב"ה הכל עבד כמו בתיכנון ונהננו כל כך.

חנינו בטיטיזה וטיילנו רגלית בטיילת. נכנסו לחנויות לקניית מזכרות אחרונות.

יצאנו ב- 10:00 לכיוון פרנקפורט להחזרת הקרוואן נסיעה שארכה כ- 5 שעות.

כשהגענו התחלנו בסידור התיקים לקראת הטיסה וכמובן בניקיון הקרוואן.

החזרנו את הקרוואן ללא שום בעיה ושוב התנצלו בפנינו על בעיית המקרר והבטיחו פיצוי כספי (שכמובן היה מעל ומעבר). נפרדנו לשלום ונסענו במונית לשדה התעופה הקרוב.

הטיסה היתה ב- 19:30 ולארץ הגענו בשלום עייפים אך מרוצים עד השמיים.

יום אחרי כבר התחלנו לתכנן את הטיול הבא
ואין ספק שזה יהיה דרך משפחת "ראלי קרוואנים"